5% si nici macar nu ne dam seama

Prin 2008, un grup de cercetatori de la Universitatea din Leeds a facut un test simplu in urma caruia a tras concluzia ca, la fel ca si in cazul pasarilor, ori oilor, e nevoie de o minoritate de 5% pentru a influenta directia celorlalti membri ai unui grup.

Professor Krause, with PhD student John Dyer, conducted a series of experiments where groups of people were asked to walk randomly around a large hall. Within the group, a select few received more detailed information about where to walk. Participants were not allowed to communicate with one another but had to stay within arms length of another person.

The findings show that in all cases, the ‘informed individuals’ were followed by others in the crowd, forming a self-organising, snake-like structure. „We’ve all been in situations where we get swept along by the crowd,” says Professor Krause. „But what’s interesting about this research is that our participants ended up making a consensus decision despite the fact that they weren’t allowed to talk or gesture to one another. In most cases the participants didn’t realise they were being led by others.”

* de aici

De aici mai departe, va dati seama cat ar conta, de exemplu, afisarea unui mesaj scris in experimentul de mai sus? Ori emiterea unor sunete? Ori proiectarea unui clip video? Ori cat ar putea influenta o figura cunoscuta si un mesaj deciziile participantilor?

Si cat de usor se poate influenta incalcarea singurei reguli existente in experiement? E de ajuns sa umblam putin la prima treapta a piramidei lui Maslow, imediat urmatoare nevoilor fiziologice, siguranta, iar grupul se va sparge imediat in mai multe.

♥ foto – shutterstock.com
♫ mood – We Were Young

Comentarii prin Facebook

comentarii

Published by Costin

Mai multe despre mine in pagina "Despre mine"! Multumesc!

3 comments on “5% si nici macar nu ne dam seama”

  1. Este cunoscut de mult timp fenomenul, conteaza mult si daca in acei 5% exista persoane cu autoritate recunoscuta, un om ce poate fi model in societate. De exemplu daca intr-un grup de tineri apare o vedeta TV cu o anumita atitudine, e suficient ca cativa sa ii copie atitudinea sau sa o laude si imediat vor aparea mai multi tineri care vor imita, si daca experiementul continua pe mai mult timp cei care au imitat elemente din atitudinea vedetei vor deveni majoritari

  2. Ne lasam influentati crezand ca ceilalti sunt mai buni ca noi, sau ca au mai multa autoritate, dar si noi contam, si parerile noastre conteaza. Ar trebui sa luam atitudine si sa nu me mai lasam manipulati de restul. Si parerea noastra conteaza!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *