Dominatia Digi24.ro si concluzii la finalul unui an fara mari variatii | decembrie 2021

Am terminat in dimineata asta o carte super interesantă despre presă și efectele negative (și pozitive) asupra noastră, dar și despre soluții pentru ca aceasta să poată deveni obiectivă, nu preponderent negativă, ceea ce ne transformă emoțional, dar ajungem într-un final să acceptăm destul de ușor. Se numește «Ești ceea ce citești», este scrisă de Jodie Jackson și am să revin cu o recenzie imediat ce termin și «Arta de a trăi fără știri» de Rolf Dobelli.

În alte știri, SATI, departamentul de internet al BRAT, a publicat zilele trecute cifrele de audiență pentru siteurile audiate. Înainte de a le vedea, vă anunț că acest demers de a urmări traficul principalelor siteuri din România (demers care la mine este un obicei de peste 10 ani pe care l-am cultivat încă de pe vremea când lucram în ProTV) se va încheia aici. Mi-a rămas mic, ca să mă exprim plastic :), dar ideea este că simt nevoia de altfel de analize ale presei locale.

Singura variație notabilă din ultima lună a lui 2021 a fost ieșirea din top 10 cele mai vizitate site-uri din România a siteului cancan.ro care a respirat aerul rarefiat al topului în doar două luni ale lui 2021. Locul i-a fost ocupat de către antena3.ro, cu 3 apariții în acest top de-a lungul anului care a trecut. Altfel, stirileprotv.ro și capital.ro au făcut schimb de pozitii (capital.ro având 5 prezențe din 12), iar hotnews.ro a picat pe ultimul loc, odată cu intrarea în top a antena3.ro.

Câteva idei personale:

  • digi24.ro domină site-urile de știri, iar cu 13.6M vizitatori unici în octombrie 2021 marchează un record absolut de trafic al site-urilor de știri (și nu numai) locale. Din diferite motive ce țin de echipă și strategie, putem afirma că sunt slabe șanse în 2022 pentru competiție să-l detroneze.
  • același lucuri sunt valabile, cu mici variațiuni, și pentru libertatea.ro, sau playtech.ro, motivele fiind aceleași: echipă și strategie. Avantaje mai au și partenerii site-urilor amintite mai sus, deoarece metoda cross-promovării încă funcționează.
  • ProTV și Antenele (și Realitatea) devin din ce în ce în ce mai șterse în peisaj. Evident, strategie și echipă. S-a ajuns aici deoarece o parte din oameni au migrat în timp la alte trusturi, iar alții au dispărut din peisajul media online, alegând proiecte personale, ori publicitatea. Ori ambele.
  • nu există momentan (deși sunt încercări), iar nici timpurile nu sunt optimiste în acest sens, pentru noi apariții în presa online. Motivul este transformarea jurnalismului de calitate în jurnalism de rentabilitate, care, de multe ori, poate fi mai degrabă politic decât comercial.
  • accentul și presiunea sunt prezente mai mult pe cifre și volum decât pe adevăr și informare. Avem astfel de-a face cu o schimbare radicală a scopului presei (nu de ieri de azi, totuși). Vorbim însă de etică într-o industrie în care primează spectaculul negativ și nu informația riguros construită.

Iată, mai jos, și datele de trafic pentru întreg anul 2021 ale pricipalelor site-uri din România din punct de vedere al traficului. Cu excepția Olx, absolut toate sunt site-uri de știri. Iar noi, publicul, nu suntem altceva decât ceea ce citim, lucru ușor observabil în comportametul nostru și discuțiile pe care le avem în cadrul rețelelor sociale. Vezi Facebook, de exemplu.

Author: Costin

Hello! 👋 🇷🇴👤 @costinro on any social media platform // background in digital advertising (agencies) & publishing (TV news, social media & online games).

Lasă un comentariu: