Atitudinile si comportamentele Generatiei Z | studiu Mastercard

Publicat de

Mastercard a anunțat astăzi rezultatele unui studiu realizat în 11 țări din regiunea Europei Centrale și de Est (ECE), printre care și România, privind atitudinile și comportamentele Generației Z („Gen Z”), cel mai tânăr grup de consumatori care decid, în prezent, tendințele viitoare ale pieței.

Vorbim despre persoane cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani care reprezintă 7,2% din populație (aproximativ 11,5 milioane), noua cercetare Mastercard arătâd faptul că importanța lor pentru economie este în creștere și că, deși tinerii sunt puternic ancorați în digital, relațiile și interacțiunile face to face sunt extrem de importante pentru ei.

Printre rezultatele studiului Mastercard sunt multe detalii ce țin de folosirea serviciilor bancare, însă destule altele generale. Iată care sunt atitudinile si comportamentele Generatiei Z, așa cum reies ele din studiul Mastercard.

GenZ sunt implicați în rezolvarea diferitelor probleme sociale și de mediu, așteptând același lucru de la brandurile pe care le urmăresc. Acești consumatori smart, conectați în permanență pe mediile digitale, se așteaptă ca serviciile comerciale și financiare să fie rapide și convenabile. Ei sunt dornici să cumpere online și sunt fani ai plăților mobile contactless, precum și ai serviciilor de mobile banking.

Studiul Mastercard prezintă o radiografie a tinerei generații care, din perspectivă finananciară, se bazează în principal, pe părinții, încercând, în același timp, să-și diversifice sursele de venit. Venitul mediu al unui tânăr român din Generația Z este de 432 EUR pe lună.

În România, pentru mai bine de o treime dintre tineri (39%), părinții sunt în continuare principala sursă de venit, în timp ce 31% au un loc de muncă full-time, iar 12% primesc burse școlare. Se simt dependenți de părinți și schimbarea acestui status quo este prioritatea lor în viitorul apropiat. Astfel, principalul obiectiv este să își finalizeze studiile și să înceapă să acumuleze experiență profesională.

Oamenii și valorile personale, înaintea banilor

Deși banii sunt importanți, relațiile cu alte persoane sunt cele mai apreciate de Gen Z, iar aproape jumătate din aceștia (48%) sunt de acord că există lucruri mai semnificative în viață decât banii. Întrebați despre valorile care sunt cele mai importante pentru ei, tinerii din Generația Z au indicat familia (65%), sănătatea (60%), cariera (36%), educația și situația financiară (ambele în procent de 35%). În ciuda percepției comune, în opinia lor, nimic nu poate înlocui conversațiile în persoană, iar 61% declară că le place să-și petreacă timpul liber cu alții, în special cu prietenii, mai degrabă, decât singuri.

Predilecția lor pentru valori profunde este evidențiată și de preocuparea față de problemele sociale și de mediu, iar aproape jumătate dintre respondenții români (46%) spun că donează către diverse fundații și ONG-uri, iar 52% se implică în acțiuni de voluntariat.

Consumatori smart, ancorați în digital

Gen Z este prima generație născută într-o perioadă în care internetul este disponibil la scară largă și sunt nedespărțiți de lumea digitală. Sunt consumatori avizi de social media, unde sunt prezenți pentru a fi la curent cu tot ce e nou, pentru a rămâne conectați cu prietenii și pentru a-și dezvolta pasiunile. Gen Z sunt cei mai activi pe

  • YouTube (90%),
  • WhatsApp (88%),
  • Instagram (85%),
  • Facebook (82%) și
  • Tik Tok (67%)

57% dintre ei folosesc rețelele sociale ca principală sursă de informații și inspirație, iar 79% țin legătura zilnic cu prietenii lor prin intermediul aplicațiilor de mesagerie. De asemenea, Gen Z se bucură de divertisment digital zilnic, folosind platformele de music streaming (70%), jucându-se jocuri video (36%) sau vizionând filme acasă (24%).

Pentru această generație digitală, comerțul electronic este un mediu natural – 74% cumpără online cel puțin o dată pe lună, în principal, îmbrăcăminte (55%) și alimente (35%) sau pentru comenzi în și de la restaurante sau baruri (32%), precum și pentru plata utilităților (31%). În același timp, aceștia sunt cumpărători care alocă atenție prețurilor și iubitori de promoții. 66% caută întotdeauna mai multe informații despre un produs, accesând mai multe surse, înainte de a cumpăra, iar 69% verifică dacă produsul dorit este disponibil oriunde altundeva la promoție.

Calitatea experienței de achiziție în online este esențială pentru Gen Z

Atunci când cumpără online, Gen Z preferă plățile digitale. Însă, deși vorbim despre o generație digital-first, 52% dintre aceștia aleg să achite comanda la livrare, următoarele metode preferate fiind plata cu cardul de debit sau de credit (27%).

Pentru Gen Z, contactless înseamnă plata cu telefonul mobil

În ceea ce privește cumpărăturile în magazine fizice, Gen Z preferă plățile fără numerar, datorită ușurinței și vitezei cu care pot fi realizate. 26% dintre respondenții studiului Mastercard plătesc cu un card aproape zilnic și 38% îl folosesc mai des decât numerarul. Unul dintre principalele obstacole în calea plății cu cardul este lipsa terminalelor POS din magazine. În acest context, 29% dintre tinerii din România consideră că încă sunt prea puține locuri care acceptă plata cu cardul.

În același timp, plățile contactless cresc rapid în popularitate, 55% dintre consumatorii Gen Z din România utilizând deja această metodă, iar 29% afirmând că intenționează să o facă în viitor.

Mai mult, Gen Z reprezintă un grup de consumatori înclinați către plățile realizate cu telefonul mobil. Acest tip de plăți contactless este facilitat de tehnologia de tokenizare dezvoltată de Mastercard. 49% dintre respondenții români au declarat că folosesc această metodă de plată în prezent (versus 38% media la nivelul ECE), iar 31% spun că vor plăti astfel în viitor.

Serviciile bancare accesibile într-o singură aplicație

Pe lângă cumpărături sau alte servicii, tinerii sunt încântați și de avantajele soluțiilor digitale din domeniul bancar. 84% dintre respondenții din România spun că au un cont bancar, ușor peste media ECE de 82%. În același timp, aplicațiile de mobile banking sunt foarte populare în rândul Gen Z. Pentru ei, o aplicație de banking mobil bună reprezintă unul dintre cei mai importanți factori de care țin cont în alegerea unei instituții bancare (29%), alături de oferta de preț pentru produsele/ serviciile primite (35%), calitatea serviciilor în relația cu clientul (34%), reputația (33%) și beneficiile oferite (31%).

* photo by Zyanya BMO on Unsplash

Păstrăm legătura!? 🙌

🔔  Abonează-te la blog prin RSS, prin email (recomandat) introducând adresa în câmpul de mai jos, ori folosește clopoțelul din bula albastră de jos pentru ca browserul (Chrome?) să-ți trimită notificări când public un articol. iOS / Android / Windows / MacOS. Mulțumesc!

Lasă un comentariu: