Ce trebuie sa eviti pentru a nu ajunge victima fraudelor online?

Publicat de

Am primit pe finalul săptămânii o comunicare din partea Poliției Române, Centrului Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) și Asociația Română a Băncilor (ARB) care atrag atenția cu privire la incidentele recente de securitate cibernetică de tip fraudă, distribuite prin intermediul unor site-uri de anunțuri generaliste din România și au lansat o campanie de conștientizare menită să protejeze clienții împotriva fraudelor on-line.

Creșterea onlineului pe diferite sectoare despre care tot discutăm de luni bune deja a dus, evident, și la creșterea criminalității, în special în zone gri, precum site-urile de anunțuri online, în cadrul cărora atacatorii țintesc atât cumpărătorii, cât și vânzătorii din platforme. Datele cele mai urmărite sunt cele ale cardurilor, inclusiv parolele de securitate cu care victima efectuează o primă tranzacție, pentru ca, ulterior, acestea să fie utilizate pentru alte tranzacții frauduloase.

Dar iată recomandările celor 3 semnatari amintiți mai sus către cei care  fac cumpărături online cu cardul și/sau folosesc un site de anunțuri generaliste:

  • să nu comunice nimănui PIN-ul, datele înscrise pe card inclusiv codul CVV2/CVC2, date personale de identificare, orice alte informații de securitate aflate pe carduri sau parolele de securitate utilizate în tranzacționare; Angajații băncilor nu vor solicita niciodată divulgarea acestor informații indiferent prin ce mijloace se primește solicitarea – e-mail, SMS, apeluri telefonice sau la servicii financiare furnizate de bancă la distanță.
  • să nu furnizeze niciodată datele de acces la Internet/Mobile Banking;
  • datele înscrise pe card trebuie cunoscute exclusiv de titular și trebuie completate doar când acesta efectuează cumpărături online pe site-uri securizate;
  • să nu deschidă atașamentele din e-mail-urile primite de la persoane necunoscute;
  • să nu intre pe link-uri primite prin e-mail-uri necunoscute sau nesolicitate;
  • să nu instaleze aplicații din surse necunoscute și programe necertificate descărcate de pe website-uri dubioase;
  • să aibă instalat un program antivirus bun și actualizat și să actualizeze permanent sistemul de operare;
  • să nu mai introducă alte coduri și să anunțe imediat banca emitentă în cazul în care observă în browser:
    • imagini suspecte, care nu corespund cu cele din paginile web ale băncii,
    • apariția unor ferestre „pop-up” care solicită introducerea de date confidențiale,
    • că nu se pot autentifica în pagina de Login de la prima încercare, întrucât s-ar putea să devină victima unui atac informatic.

* photo by Jefferson Santos on Unsplash

Păstrăm legătura!? 🙌

🔔  Abonează-te la blog prin RSS, prin email (recomandat) introducând adresa în câmpul de mai jos, ori folosește clopoțelul din bula albastră de jos pentru ca browserul (Chrome?) să-ți trimită notificări când public un articol. iOS / Android / Windows / MacOS. Mulțumesc!

Lasă un comentariu: