Ne credem destepti, insa nu prea (mai?) suntem

Posted by

Avem două știri pe aceeași temă, publicate acum două zile, pe care este posibil să le fi sărit. Iată-le: Rezultate PISA 2018: România are cele mai slabe rezultate din ultimii 9 ani. Cât de „pregătiți” sunt elevii la matematică și citire și Cum arată un model de test PISA. Ce subiecte au avut de rezolvat elevii (vezi neapărat asta).

– Grafice găsiți pe edupedu.ro.
– Download aici: PISA 2018 Results


Citire

41% dintre elevii din România nu au atins cel puțin nivelul 2 la citire, acesta fiind nivelul de analfabetism funcțional la citire/lectură. Analfabetismul funcțional este definit simplu prin faptul că un elev care citește un text nu poate explica și nu înțelege despre ce este vorba în textul respectiv.

Mai pe larg spus, 41% din viitorul României nu poate să identifice ideea principală dintr-un text de mărime medie, nu poate găsi informația pe baza unor criterii explicite, uneori complexe și nu poate reflecta asupra scopului și formei unui text, atunci când este pus să facă asta.

Aproape jumătate.

Matematică

47% dintre elevii din România nu au atins nivelul 2 de dificultate la matematică, ceea ce înseamnă că nu se descurcă nici măcar cu operații aritmetice de bază: matematică, scădere, înmulțire și împărțire. De exemplu, nu s-au descurcat să compare distanța totală a două rute alternative sau să convertească prețuri din lei în valută.

Aproape jumătate.

Aproape jumătate dintre elevii de 15 ani din România nu își dau seama dacă au primit restul corect la Mega. Voi realizați lucrul ăsta? Aproape jumătate din elevii de 15 ani din România nu știu să spună câți km sunt de la București până în Vamă, chiar și în condițiile în care le spui totuși că-s 200 până la Constanța la Crazy Beach și încă 55 de acolo.

Aproape jumătate.

Știință

44% dintre elevii de 15 ani din România nu au atins nivelul 2 de dificultate la capitolul știință și tehnologie, ceea ce înseamnă că nu pot realiza corelații elementare în acest domeniu. Acești elevi nu pot oferi explicații posibile în situații familiare, sau nu pot trage concluzii bazate pe simple investigații.

Nivelul 2 poate fi considerat nivelul de competență științifică la care elevii încep să demonstreze competențele care le vor permite să se angajeze eficient și productiv în vreo discuție legată de probleme de știință și tehnologie.

Aproape jumătate abia-și explică ploaia și ninsoarea, Johnule, ca să citez un clasic în viață.


Te întrebi probabil unde-s ăia deștepții cu care ne mândrim! Well, în privința indicatorilor de performanță, proporția celor care au rezolvat cele mai dificile probleme la cel puțin unul dintre cele trei domenii (subiecte) – citire, matematică sau științe – reprezintă 4% din total, în timp ce media țărilor OCDE este de 4 ori mai mare (16%).


Acum, nu te limpezi pe față cu apă rece. Hai să lărgim puțin imaginea.

Gândește-te că acești copii nu sunt singuri pe lume. Au părinți, frați, surori, veri. Copiii ăștia nu au nevoi speciale, se uită pe TikToc și Instagram și li se pare că 5Gang e cea mai tare chestie ever în viață, în timp ce părinții rup televizorul și canapeaua.

Ce discuții credeți că sunt seara într-o asemenea casă când “ăla mic” – care-i cât ușa – nu știe nici câte materii are la școală și habar nu are (aproximativ, măcar) cât înseamnă 80 euro în lei. Credeți că părinții, frații și surorile sunt mai bine pregătiți?

Parte din acești copii vor munci peste 10 ani la ANAF.
Parte din acești copii vor munci peste 10 ani în spitale.
Parte din acești copii vor munci peste 10 ani în scoli.
Parte din acești copii vor munci peste 10 ani la poștă.
Parte din acești copii vor munci peste 10 ani șoferi pe autobuz.

Iar situația asta se reflectă și în domeniu privat. Din punctul meu de vedere este singura explicație logică pentru, de exemplu, întrebarea cu aria cercului adresată de către un jurnalist român celor doi candidați la președinția țării în campania electorală. (vezi Despre noi si mersul la vot)

Soluția? Oferiți unui tânăr o carte cadou. Dați mai departe un documentar interesant de pe Youtube / Netflix, HBO GO sau ce mai folosiți, ori un show de comedie deștept, pe lângă cele ț seriale (telenovele îmbracate la costum) pe care le recomandați pe Facebook. Oferiți un joc video cu o poveste interesantă.

Ceva care să și construiască.

Lucrurile nu se vor schimba mâine, am mai spus asta. De acțiunile noastre se vor bucura niște generații care se vor uita la anii 2000 cum ne uităm noi la Horea, Cloșca și Crișan. Bine, cei care mai știu cine au fost Horea, Cloșca și Crișan…

Schimbarea nu vine de la ceilalți, ci începe cu acțiunile tale.

Altfel, peste 10 ani ne vom mira că taxele la ANAF sunt în continuare o loterie, că vom continua să murim în spitale în loc să ne însănătoșim, că la școală, surpriză, nu are cine să-i învețe ceva pe copii, iar permisele de conducere se vor da în continuare ca invitații la Știrile de la ora 5.

Că atât s-a putut. Puie Msd, Ha ha ha, și ce proști sunt ceilalți.

După mine potopul, Johnule!

* Photo by wu yi on Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *