O taxa care a venit prea târziu în .ro?

Din martie anul viitor, Registrul Român de domenii .Ro (RoTLD) susține că va introduce o taxă de mentenanță de 6 euro pentru domeniile înregistrate înainte de 2013 și pentru înregistrare / mentenanță domeniu .ro nou. Domeniile achiziționate în intervalul 2013 – 2017 vor aștepta până se împlinesc 5 ani de la achiziție, pentru ca proprietarii acestora să plătească taxa de 6 euro (știrea, via + știrea).

Am folosit susține, deoarece înțeleg că informația a ajuns în presă, în timp ce partenerii ROTLD nu au fost anunțați oficial că se va trece la taxarea anuală și nu înțeleg cum se va aplica, totuși, în relația cu ei.

Reacțile din piață nu sunt tocmai pozitive. Niciodată nu au fost, subiectul discutându-se încă de prin anii 2000. Personal nu cunosc pe nimeni care să fi cumpărat un domeniu .ro și să nu întrebe « băi, dar sigur e -pe viață-? », răspunsul fiind, de fiecare dată, ceva de genul « momentan, însă va fi introdusă la un moment dat o taxă anuală ».

Faptul că este o instituție de stat iar înregistrarea domeniilor ar trebui să fie în zona comercială, scandalurile în care au fost implicate persoane din conducerea instituției, comunicarea defectuoasă, faptul că sunt mulți bani la mijloc <-> monopol / corupție, însă și că sistemul de administrare al domeniilor este rudimentar sunt cele mai întâlnite nemulțumiri.

Tot în știrea citată am găsit însă și asta:

Estimările arată însă că doar 50% dintre deținătorii celor 450.000 de site-uri înregistrate până la 1 iulie 2012 vor plăti această taxă când vor fi notificați. Celorlalți – mulți nemaifolosind site-ul astăzi – le va fi retras dreptul de utilizare dacă nu plătesc.

Două subiecte ar fi de discutat aici.

1. Care a fost și este, de fapt, cea mai mare frustrare?

Am o vagă impresie că toți cei care au nemulțumirile de mai sus ori au uitat, ori au prea multe domenii :-), căci cea mai mare frustrare a unei entități, fizice sau juridice, în fața procesului de cumpărare a unui domeniu .ro este lipsa acestora.

De câte ori ați găsit, din prima, vreun domeniu pe care l-ați căutat?

Câte combinații ați făcut până a ieșit ceva de care să te poți folosi?

Acum 15 de ani găseai și nume proprii libere, însă să ridice două degete sus ăla care a mai găsit ceva bun de folosit, dintr-un cuvant, în ultimii 5-10 ani. În perioada în care am fost PM peste site-urile din ProTV, căutarea de domenii web libere era parte integrantă din procesul de creare a identității unui proiect, acestea purtând numele TBD până găseam o legătură comună între ceea ce ne doream să lansăm și numele domeniului.

Yoda.ro este unul dintre exemple.

Mă uitam azi pe bursa de domenii, pe prima pagina a domeniilor din două caractere, unde am găsit, de exemplu, p4.ro la 1350 euro. Nu-i va da nimeni omului ăla 6000+ ron. Iar el nu l-a folosit niciodată, Wayback Machine nefăcând altceva decât să returneze niște erori, bănuiesc ceva teste de platforme.

Din acest unghi privită situația, numai faptul că ar putea să dispară jumătate din ele (nefolosite, abandonate etc) ar trebui să ne strângă pe toți în centrul vechi la o bere. Până dimineață.

Altfel, eu nu mai înțeleg ideea de a cumpăra și bloca domenii web în vederea vânzării ulterioare (donație, mă scuzați, umbla acest elefant pe aici), ori lansării unui proiect online. Iar pentru asta trec la al doilea subiect.

2. Domeniile web tind să-și piardă din utilitate

Dacă nu aș fi prins pe val anii de pionierat ai internetului de la noi (m-am amuzat puțin citind acest articol, destul de recent, totuși, de pe vremea când Twitter și Facebook abia se încălzeau), nici nu aș mai fi amintit de asta. Dar încă sunt în piață oameni care par ancorați în vremea pc-urilor 3×86, cu 2MB ram și 512k memorie video.

Cumva încă rezonez cu ideea de a avea un domeniu al meu, am mixed feelings în legătură cu asta, însă mă uit la generațiile sub 25 care au crescut cu smartphone-ul în buzunar și pentru care „domeniu și hosting gratuit” de pe vremea go.ro (asta clar e doar pentru dinozauri :-)), de exemplu, se traduce astăzi în pagină de Facebook.

Lururile au devenit atât de simple, nefiind nevoie, ca acum 15 ani, să ajungi nu numai să cunoști ci să și utilizezi, ori să implementezi folosindu-te de, at a daily basis, termeni precum FTP, HTML, hosting, domeniu etc.

Discuția ar fi mult mai lungă, însă mă gândesc că putem pica de acord că, azi, e cu mult mai la îndemână să alegi Facebook (oferă atât hosting cât și promovare), decât combinația Google + site, unde ai nevoie de cunoștințe solide și/sau bani.

Iar cel mai bine cunosc acest lucru cei care lucrează în presă.

Un singur om angajat full-time, sau un editor care să se ocupe și de Facebook, va aduce, singurel, peste jumătate din traficul siteului de știri pentru care lucrează. Și nu de azi, de ieri. Acu’ se face cincinalul de când s-a putut observa cu ochiul liber situația asta.

2 aprecieri

Comentarii prin Facebook

comentarii

2 Comments

  1. Ok Facebook, dar ce te faci cand se schimba regulile din mers… asa cum au patit-o TNR?

    • Asta cu fake news nu e o regulă schimbată din mers. E o tâmpenie care trebuie să dispară, altfel o luăm razna cu toții. Iar TNR și-a asumat asta. 🙂

      Eu cred că în social media oricum nu depindem de o platformă, iar platformele tot apar și dispar etc. Migrezi, te adaptezi etc.

Leave a Comment