📚 «Social media influencerii si rolul lor publicitar» – Delia Cristina Balaban, Julia Szambolics

Posted by

Când am anunțat pe Facebook că voi citi cartea din titlu, cineva remarca în comentarii, și pe bună dreptate, că autorii au dat puțin dovadă de curaj trimițându-mi-o spre a o citi. “Bold move pe autori de ti le-au trimis dupa recenzia anterioara“. 🙂 Acum, ca să ne liniștim cu toții și nu ne mai agităm ca sucurile acidulate pentru un flyer publicitar de agenție de 200 de pagini, nu există grad de comparație între cele două. Iar dacă ai văzut “Don’t look up” înțelegi mai ușor și de ce.

«Social media influencerii si rolul lor publicitar» este o carte de 250 de pagini publicată de Editura Titronic în 2021. Are 9 capitole, fiecare scrisă de alt autor, toți din domeniul universitar (Babeș-Bolyai din Cluj), de la profesori universitari și asistenți asociați la masteranzi, Delia Cristina Balaban și Julia Szambolics fiind coordonatorii proiectului și autorii capitolelor “Social media influencerii si rolul lor publicitar” (1) și “Conținutul comunicării social media influencerilor” (3).

Te cred, sintaxa domeniul universitar din fraza precedentă este foarte posibil să te fi făcut să ridici o sprânceană și e normal. Să o așezăm totuși la loc, cartea este de 5/5 pe Goodreads chiar dacă există cineva care i-a acordat 4/5 (am râs). Cartea se adresează profesioniștilor din industria de marketing și comunicare care doresc să aprofundeze ramura campaniilor cu influencerii, dar tind să cred că ar putea exista persoane care ar putea cataloga-o ca fiind un pic greoaie.

De vină sunt însă 3 lucuri care mie mi-au plăcut maxim.

  1. Structura capitolelor. Fiecare are între 20-30 de pagini, fiecare autor având delimitată o zonă destul de clară din markeringul cu ajutorul influencerilor. Consider că pot fi parcurse destul de ușor, deși sunt pline de date, studii și referințe de tot felul. Se citează psihologi, specialiști în marketing și comunicare, articole dar și studii, chiar și locale (vezi HypeAuditor / MOCAPP).
  2. Temele alese. Se prezintă rolul influencerilor în publicitate, dezvoltarea social media și impactul în societate, conținutul comunicării cu influenceri, dimensiunea economică a domeniului, platforme, evaluarea efectelor contentului sponsorizat, eficiența și efectele publicității prin intermediul influencerilor, autenticitatea și rolul ei, dar și campaniile CSR.
  3. Bibliografia. Fiecare capitol, dar absolut fiecare capitol, are la final o bibliografie impresionantă de cărți, articole sau studii. Iar când zic impresionantă mă refer la toate definițiile cuvântului din DEX: care produce o impresie puternică, ulutor, impunător. Nu cred că le-aș putea citi nici în 2 ani, dar am înțeles astfel de ce fiecare capitol a fost scris de către un alt autor.

Personal mulțumesc pentru capitolele scrise de Julia Szambolics – “Conținutul comunicării social media influencerilor” (3), Larisa Mureșan – “Dimensiunea economică a influencer marketingului” (4), Maria Mustățea – “Eficiența și efectele publicității prin intermediul social media influencerilor” (7), Bianca Tămaș – “Autenticitatea și rolul ei pentru branduri și pentru social media influenceri” (8) și Ioana Lepădatu – “Social media influencerii și campaniile de CSR” (9).

O recomand atât segmentului amintit mai sus, de profesioniști în industria de marketing cu ajutorul creatorilor de conținut și influencerilor, dar și celor care sunt atrași de producția de conținut digital în social media și care doresc să aprofundeze într-un mod profesionist zona asta. Cu riscul de a mă repeta, cartea poate fi un pic greoaie, dar asta deoarece este bullshit zero, mega-documentată, iar temele sunt abordate destul de științific. Nu există scurtături când vrei să înveți ceva.

«Social media influencerii si rolul lor publicitar» poate fi fix bucata aia de teorie care poate lipsi multora din industrie, accentul la firul ierbii fiind pe a toca cât mai rapid banii clientului pe câteva postări, fără a ne mai bate capul cu teoria. Știm noi mai bine cum se face, auzi în stânga și dreapta, unde știm are în spate câteva prietenii și observații empirice în urma utilizării canalelor proprii. Păreri pur personale devin astfel studii, câteva gânduri devin tratate de social media șamd.

Lectură plăcută!

Păstrăm legătura!? 🙌

🔔  Abonează-te la blog prin RSS, prin email (recomandat) introducând adresa în câmpul de mai jos, ori folosește clopoțelul din bula albastră de jos pentru ca browserul (Chrome?) să-ți trimită notificări când public un articol. iOS / Android / Windows / MacOS.

O altă recomandare, cel mai probabil mult mai bună decât cea cu emailul, este follow pe Instagram pentru stories și highlights. Sunt mult mai activ pe IG și doar o parte din informațiile de acolo ajung subiectul unor articole pe blogul de față.

Mulțumesc!

Lasă un comentariu: