TikTok depaseste Instagram in Romania. Nu la fel de rapid a crescut si Hi5 in criza precedenta?

Publicat de

Uite că au și alții curiozități sâmbăta, iar Cristi Manafu a publicat ieri câteva cifre locale recente ale celor două rețele sociale ale momentului, Instagram și TikTok. Rezultatul? În decembrie 2020, Instagram raporta capacitatea stadionului Lia Manoliu peste 5 milioane de utilizatori în România, în timp ce TikTok sărise cu 350k peste 5M, apropiindu-se vertiginos de 5.5M.

Instagram este mai ofertant, însă nici cu Tik Tok nu-mi este rușine. 20 de procente de minori, 20 de tineri și 40 de buni plătitori, not bad, not terrible, dar cred că, cel puțin pe piața din România, Tik Tok are nevoie de mai multe campanii de genul celor pe care le-a făcut, de exemplu, Mih Lovin vara trecută pe lacurile din jurul Bucureștiului și la mare.

A crescut foarte rapid, aproape triplându-și numărul de utilizatori din România într-un interval de 1.5 ani cu 9 luni de pandemie. În pandemie a lansat o platformă de Self-Serve Ad, dar înțeleg că sunt totuși cumva reprezentați în România, iar lucrurile par a se îndrepta către succes. Doar că Instagram nu dispare nicăieri. Și nici nu-i miroase a tămâie.

Ideea de bază este că banii advertiserilor, mai ales în pandemie, nu-s resurse nelimitate, iar cele 4,3 milioane de utilizatori activi lunar (2,2 milioane activi zilnic) pe care Tik Tok îi raporta oficial în vara anului trecut produc doar costuri și nu încasări.

Cumva, mie articolul lui Cristi mi-a adus aminte de un număr de stand-up al lui Micutzu de la iUmor și gluma cu semnalul slab la telefon. Cam așa cred că a făcut și Tik Tok în România. – Hei, sunt aici! – Nu te vedem! Prea mult cringe! – Eh, nu mă vedeți. Stai așa puțin. Acum mă vedeți? 🙂 Trecând însă peste momentul umoristic…

Mi-a mai adus aminte și de HI5, o rețea socială care s-a făcut remarcată tot într-un prim an al unei alte crize economice. În România au fost reprezentați de Arbomedia, iar sentimentul industriei era același: conținut cringe (pe vremea aceea se numea că e cocălăresc, nu eram atât de poșați pe engleză și finețuri hipstărești). Am găsit chiar și acest articol scris în 2009. 🙂

Ulterior, Hi5 a avut o perioadă în care raporta majoritatea traficului auditat de SATI, departamentul de internet al BRAT. Măturase tot în România din punct de vedere al vizitatorilor unici. În toamna lui 2009 raporta 750k vizitatori unici pe zi, în timp ce doar 9.5% din site-urile auditate de SATI reușeau sa adune minim 750,000 de vizitatori unici într-o luna întreagă.

Era regele. Și regele ăsta a domnit 30 de luni, locul i-a fost luat de Trilulilu, pe vremea când Sergiu Biriș se lua de gât cu Chad Hurley, Steve Chen și Jawed Karim, după care a dispărut. Într-adevăr, au fost alte vremuri, alte abordări, alte probleme de rezolvat și adresat, alte obișnuințe de consum și alte tehnolgii. Și nu, nu cred că Tik Tok va avea destinul Hi5, dimpotrivă.

Cred însă că 2021 va fi un an interesant pentru social media și rețelele sociale. Istoria nu ne poate spune decât ceea ce tot auzim la orice conferință – Content is King -, iar dacă tot am amintit de replica asta, am dat peste un eseu aparent publicat în 1996 pe site-ul Microsoft de însuși Bill Gates, din care am să extrag un paragraf pe care să-l adaptăm puțin situației.

For the Internet to thrive, content providers must be paid for their work. The long-term prospects are good, but I expect a lot of disappointment in the short-term as content companies struggle to make money through advertising or subscriptions. It isn’t working yet, and it may not for some time.

Sunt două idei aici. Prima este ce înțelege fiecare prin plată. Instagram a reușit să facă lucruri amazing în direcția asta, sunt conturi de brand care funcționează exclusiv cu UGC care nu-s plătiți. Vor să apară acolo. Plata efectivă către creatorii de conținut este dintr-o terță sursă (agenție, brand), nu există alte forme de monetizare a conținutului.

Tik Tok merge aparent pe o combinație dintre Youtube și Instagram, în ideea în care dă posibilitatea creatorilor să monetizeze conținutul, însă și plătește, prin intermediul a diferite campanii și programe, creatori de conținut pentru content educațional de exemplu. Iar evoluția rețelei sociale cred că va depinde foarte mult și de adopția din partea brandurilor a platformei de conținut.

Tik Tok este încă la început și va fi un 2021 foarte interesant. Stați aproape.

Altfel, îți aștept părerea pe acest subiect în comentarii. Mulțumesc.

Vezi cum te poți abona pentru a păstra legătura!

🔔  Abonează-te la blog prin email (vezi sidebar), ori antrenează-ți browserul să-ți trimită notificări când public un articol (vezi clopoțelul din bula albastră de jos). Funcționează și pe mobil (iOS și Android), dar și pe Windows sau MacOS. Mulțumesc.

Un comentariu

Lasă un comentariu: